Pages

Monday 2 June 2014

Tekanan Darah Tinggi

Apakah Itu Tekanan Darah Tinggi?

Tekanan darah tinggi atau familiar juga dengan panggilan hipertensi merupakan masalah utama di kalangan pendudk dewasa dan warga tua. Penyakit darah tinggi ini berlaku apabila apabila tindak balas tidak normal salur darah yang menyebabkan tekanan darah meningkat melebihi keadaan yang normal. Ianya berlaku disebabkan seseorang itu  mengalami stress, rasa marah atau merokok. Penyakit darah tinggi ini berlaku apabila tekanan darah masih kekal tinggi walaupun dalam keadaaan berehat atau tidak stress. 

Faktor Risiko Untuk Mendapat Darah Tinggi


Keturunan
Jika ibu bapa, abang, atau kakak menghidap darah tinggi, berkemungkinan besar individu tersebut juga mendapat darah tinggi.

Pemakanan
Tahap kolestrol yang tinggi juga merupakan pengaruh utama yang boleh menyebabkan seseorang itu boleh mendapat darah tinggi. Selain itu pengambilan garam yang berlebihan juga turut menyumbang ke arah ke arah mendapat penyakit darah tinggi.

Berat Badan Berlebihan
Apabila berat badan berlebihan maka jantung terpaksa bekerja lebih kuat untuk mengepam darah. Maka secara tidak langsung tekanan darah dalam badan juga meningkat.

Tekanan Mental
Jika seseorang sedang menghadapi sesuatu tekanan maka jantung akan meningkatkan kadar denyutan dan jika maka individu tersebut tidak dapat mengawalnya dengan baik, maka ini juga meningkatkan risiko mendapat tekanan darah tinggi.

Senaman
Individu yang kuarang aktif/ bersenam berisiko tinggi untuk mendapat penyakit darah tinggi.



Antara Kesan Terhadap Penghidap Tekanan Darah Tinggi

Serangan Jantung
  • Berlaku apabila salur darah dalam jantung tersumbat dan ini mengakibatkan otot jantung mati. Hal ini juga menyebabkan jantung mengepam darah dengan kurang berkesan. 
  • Kegagalan jantung juga boleh berlaku kerana terpaksa mengepam darah dengan kuat dalam satu tempoh masa yang lama dan boleh menyebabkan keanjalan jantung berkurang serta jantung mengembang.

Kebutaan
  • Kebutaan atau kurang penglihatan berlaku apabila salur darah dalam mata pecah (retina) atau terseumbat. Ianya juga merosakkan tisu-tisu mata di sekelilingnya.

Strok
  • Strok berlaku apabila salur darah di dalam otak tersumbat dan menyebabkan oksigen tidak dapat sampai ke otak.
  • Ianya berlaku disebabkan tekanan yang terlalu tinggi dan menyebabkan salur darah dalam otak pecah.

Kegagalan Buah Pinggang
  • Berlaku apabila salur darah yang halus dalam buah pinggang mengecut dan tidak lagi boleh membersihkan sisa-sisa badan.
  • Badan diracuni dengan toksik secara perlahan kerana terlalu banyak sisa yang tidak dapat dibersih.

Rawatan 

Tujuan utama dalam rawatan penyakit darah tinggi adalah untuk mengawal kadar tekanan darah supaya tekanan darah kembali dan sentiasa berada di paras normal atau biasa. Langkah pertama biasanya pesakit dinasihatkan untuk mengubah gaya hidup baik dari segi pemakanan dan juga aktiviti harian. Pesakit yang menghisap rokok juga dinasihatkan untuk mengambil langkah-langkah untuk mula berhenti merokok selain daripada berdiet untuk menurunkan berat badan kerana ini sangat membantu takanan darah untuk turun ke paras normal dengan lebih cepat. Tetapi, jika penyakit darah tinggi ini idak dapat dikawal dengan langkah-langkah awal ini, pesakit akan diberi beberapa jenis ubat hospital yang berkesan untuk mengawal kadar tekanan darah.

Ubat yang diberi oleh pihak hospital semestinya mengandungi dadah walaupun sedikit dan memberi kesan yang sangat merbahaya jika diambil pada tempoh yang lama. Persoalannya sampai bila anda ingin menjadi penagih dadah tegar dan membunuh diri sendiri dalam diam ?

Adakah supplement shaklee yang boleh membantu menstabilkan tekanan darah yang tinggi dan mencegah dari mendapat penyakit darah tinggi?

Jawapannya mestilah ada dan semestinya bebas dari dadah. Set Darah Tinggi ini terdiri daripada :-
Omega Guard
Minyak ikan yang mengandungi asid lemak 3 yang dipercayai mampu mengurangkan tekanan darah, membantu melancarkan peredaran darah, mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata.

Alfalfa Complex 
Berfungsi untuk membuang toksin dalam badan serta merendahkan tekanan darah

Lecithin
Membantu untuk membakar lemak dalam badan serta membakar lemak di sekeliling pembuluh darah agar darah beredar dengan lebih lancar dan seterusnya menurunkan kadar tekanannya.


Untuk mendapatkannya boleh hubungi saya:
Sms/Call/WhatsApp - 0195416295
PM/Add FB - Adila Ibrahim

No comments:

Post a Comment